In een groot deel van de stad zoals het centrum en de wijken eromheen, geldt betaald parkeren. Daarmee wordt de parkeeroverlast teruggedrongen en de leefbaarheid in de wijken verbeterd. Voor autoparkeren geldt in Leiden: de juiste parkeerder op de juiste plek. En dat betekent in woonwijken dat bewoners en hun visite, werknemers, zorgprofessionals en gehandicapten in de buurt kunnen parkeren. Rond winkelcentra en bedrijven is vaak een aangepast parkeerregime, zoals het kortparkeertarief (voorheen het dubbeltjestarief).
De wijken Hoge Mors, Boshuizen, Fortuinwijk, Vlietpoort en de Vlietzone, Oostvliet, Klein Cronestein en Meerburg krijgen in 2023 en 2024 betaald parkeren. Dit is nodig om te zorgen dat de parkeerdruk niet verder stijgt en het prettig wonen blijft in deze wijken. Door betaald parkeren verdwijnen vreemdparkeerders uit de wijk. Ook bij nieuwe bouwontwikkelingen kan de parkeerdruk beter worden beheerst met betaald parkeren: de nieuwe bewoners krijgen geen parkeervergunning en moeten op eigen terrein hun auto kwijt. Bovendien zorgen de kleinere parkeervergunningzones voor minder autogebruik binnen Leiden zelf. Schoon vervoer zoals openbaar vervoer, de fiets of lopen wordt gestimuleerd. Bij winkelcentra, sportvoorzieningen en bedrijventerreinen krijgen kortparkeerders voorrang.
Fasering
Betaald parkeren wordt gefaseerd ingevoerd: eerst krijgt de Hoge Mors betaald parkeren, later volgen de wijken Boshuizen en Fortuinwijk in Zuidwest. Dit is in 2023 gebeurd. De wijken Vlietpoort en de Vlietzone, Oostvliet, Klein Cronestein en Meerburg zijn als laatste aan de beurt. Dat staat gepland voor juni 2024. Voor de invoering ontvangen alle bewoners, bedrijven en instellingen een brief huis-aan-huis over het aanvragen van een parkeervergunning. Visite van bewoners kan parkeren via de bezoekersparkeervergunning van de bewoner, de overige bezoekers betalen bij de parkeerautomaat of via mobiel parkeren.
Status van het project
Lees meer over hoe auto- en fietsparkeren verandert voor de doelgroepen in Leiden.